گزارش «سراج24» از روز اول رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص)

لاریجانی:غربی‌ها بدانند با افزایش ناو نمی‌توانند شرایط منطقه را عوض کنند/فرمانده کل سپاه پاسداران:سپاه مدافع امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است+فیلم و عکس

به گزارش سراج24،رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 9 نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش در تنگه هرمز و خلیج فارس و با رمز محمد رسول الله (ص) آغاز شد.
 
شعار این رزمایش "نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه عزم ملی و مدیریت جهادی" اعلام شده است.
 
در مرحله اول این رزمایش سناریوهای مختلفی برای اجرای تاکتیک‌های دریایی و رزم دریایی به اجرا در خواهد آمد.
 
در مرحله آغازین این رزمایش، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سرلشکر رشید جانیشن رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه و سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران حضور دارند.
 
هم‌اکنون صدها فروند قایق تندرو موشک‌دار متعلق به نیروی دریایی سپاه در منطقه عمومی رزمایش (تنگه هرمز) مستقر شده‌اند و در مراحل بعدی به اجرای عملیات خواهند پرداخت.

سردار دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، ضمن تشریح اولین مرحله رزمایش پیامبر اعظم(ص)9 برای فرماندهان ارشد حاضر در منطقه رزمایش اظهار داشت: در کل جغرافیای خلیج فارس به‌خصوص در جنوب برای عبور و مرور متکی به 19 کانل هستیم، و اگر این کانال‌ها مسدود شود هیچ ترددی به سمت جنوب خلیج فارس انجام نخواهد شد.

 

 
وی بابیان اینکه امریکایی‌ها خود اذعان دارند که بیشترین ترس آن‌ها از مین‌های دریایی است، افزود: تاکنون 22 شناور جنگی امریکا مورد آسیب قرار گرفته که 15 مورد آن‌ها به‌وسیله مین دچار آسیب شده است.
 
سردار فدوی به مکان و زمان آسیب این ناوها اشاره‌ای نکرد.
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه یادآور شد: ما در زمان جنگ نیز عملیات مین‌ریزی را انجام می‌دادیم؛ هرچند در آن زمان ابتدایی‌ترین نوع مین‌های دریایی را در اختیار داشتیم، اما باز هم توانستیم آسیب‌هایی را به نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس وارد کنیم.
 
وی تصریح کرد: ما امروز پیشرفته‌ترین انواع مختلف مین را در اختیار داریم که امریکایی‌ها هیچ‌گاه وجود چنین مین‌هایی را در کشورهای دیگر متصور نیستند.
 
سردار فدوی گفت: امریکا از سال 2011 تاکنون بزرگترین رزمایش‌های خود را به عملیات‌های مین‌روبی اختصاص داده است.
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها در زمان جنگ در عرصه مین‌روبی هیچ موفقیتی نداشتند. ما 12 فروند شناور ازجمله یک ناو جنگی در حالی که 84 شناور مین روب آنها را اسکورت می‌کردند به وسیله مین مورد هدف قرار دادیم.

لحظه اصابت موشک به ناو هواپیمابر(2)

نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ساعت ۹:۲۰ دقیقه صبح امروز در تنگه هرمز و خلیج فارس امروز با فرمان سردار سرلشگر جعفری با رمز محمد رسول الله (ص) آغاز شد.
 
 
 
 
 سرلشکر جعفری: دریای عمان، تنگه‌هرمز و خلیج فارس در تسلط کامل نیروهای دریایی ایران است

 سرلشکر محمد جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران اقنلایب اسلامی دقیقی پیش طی سخنانی در حاشیه برگزاری رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 9، گفت: تا این لحظه، این رزمایشی که با قدرت ایمان و فناوری توسط برادران عزیز ما در نیروی دریایی و هوافضای سپاه حاصل شده است، برای تمرکز روی شناورهای دشمن انجام گرفته، همه به نتیجه رسیده است.
 
وی افزود: به حمدالله رزمایش، تمامی اهداف و موشک‌های شلیک شده به هدف اصابت کرد.
 
فرمانده کل سپاه تصریح کرد: این بخشی از رزمایش است و قسمت‌های بعدی هنوز ادامه دارد؛ اقداماتی باید در تاکتیک‌های دیگر انجام شود. فردا رزمایش زمینی در این قسمت آغاز می‌شود.
 
سرلشکر جعفری ادامه داد: به همه دنیا قبلا هم ادعلام کردیم که این توانمندی‌ها برای برقراری امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است. این نکته مهمی است که بازدارنده است که دشمنان ما قصدی برای به هم زدن یا اعمال قدرت و ایجاد ناامنی در منطقه نداشته باشند، چون این احتمال وجود دارد. برقراری امنیت شناورهایی مانند نفتکش و تجاری در منطقه تنگه هرمز و خلیج فارس در دستور کار است. انشاءالله تا مرحله آخر رزمایش به همین صورت با موفقیت پیش برود.
 
 

وی افزود: قطعا پیام رزمایش، پیام اقتدار جمهوری اسلامی و پیام امنیت و صلح منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است و به همه کشورهای خلیج فارس این پیام را می دهیم؛ ما برادریمان را ثابت کرده‌ایم، مشکل ما دشمنان فرامنطقه‌ای است.
 
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه انشالله روزی برسد که وحدت و انسجام کشورهای منطقه از امروز بیشتر شده و دشمنان ما منطقه را ترک کرده و این منطقه با امنیت کامل برقرار شود، تأکید کرد: امروز نقطه برجسته‌ای که متمرکز شدیم، یعنی ناو هواپیمابر، سلاح‌ها و تاکتیک‌های مختلفی که نمایش داده شد، برگرفته از تجربیات بعد از جنگ تاکنون است.
 

سرلشکر جعفری اضافه کرد: دشمن در پایان جنگ تحمیلی ضرب شستی از نیروی دریایی ما خورد و امروز توانمندی ما اصلا قابل مقایسه با آن روز نیست. قدرت بی‌نظیری ایجاد شده که ما دلمان نمی‌خواهد آن را به امتحان واقعی بگذاریم ولی اگر خدای نکرده چنین روزی پیش بیاید، قطعا دریای عمان و تنگه هرمز و خلیج فارس در تسلط کامل نیروهای دریایی سپاه است. این مناطق در تسلط برد موشک‌ها، شناورها و مین ریزهای سپاه هستند.
 
وی خاطر نشان کرد: اینها همه با هدف تامین امنیت در برابر دشمنان فرامنطقه‌ای ما صورت می‌گیرد. ما خود را مدافع امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس می‌دانیم و این را به دنیا ثابت می‌کنیم.
 
ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی توسط نیروهای ویژه تصرف شد
 
 در مرحله نخست رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 9 سپاه که از صبح امروز در منطقه عمومی خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شده است مدل شبیه سازی شده ناو هواپیمابر آمریکایی توسط نیروهای ویژه و تکاورهای نیروی دریایی سپاه به وسیله بالگرد و دو شناور تصرف شدند.
 
در بخش سوم از روز نخست رزمایش بزرگ سپاه، قایق های تندرو سپاه موفق شدند که با تهاجم به ماکت ناوهواپیمابر آمریکایی، با شلیک 400 فروند راکت 107 میلیمتری و شلیک‌ موشک‌های نصر از روی قایق‌های تندرو سپاه، این ناو را منهدم کردند.
 
سردار جعفری در حال صحبت با خبرنگاران رزمایش(3)
 
 

لاریجانی:غربی‌ها بدانند با افزایش ناو نمی‌توانند شرایط منطقه را عوض کنند
 
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جمع خبرنگاران و در حاشیه رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) گفت: همه امکاناتی که در اختیار سپاه است در جهت حفاظت منافع ملی و کشور است.
 
وی ادامه داد: کشورهای قدرتمند بدانند با افزایش ناو نمی‌توانند شرایط منطقه را عوض کنند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروی توانمند و هوشمندی در آب‌های جنوبی داریم گفت: می‌توان با این نیروها امنیت را با سایر کشورها نیز برقرار کرد.
 
لاریجانی اظهار داشت: تکنولوژی ایران می‌تواند در اختیار سایر کشورها باشد و آنها می‌توانند روی قدرت نظامی منطقه حساب کنند.
 
لاریجانی با بیان اینکه مجلس توجه ویژه‌ای به بودجه دفاعی داشته تاکید کرد: این موضوع در اقتدار کشور تاثیر‌گذار است.
 
وی ادامه داد: در حوزه سیاسی هرچه بر همگرایی‌ها افزوده شود شاهد دست پر در عرصه‌های بین‌المللی خواهیم بود.
 
رئیس مجلس ادامه داد: هرچه مولفه‌های استقلال را بیشتر نمایان کنیم در گفت‌وگوهای بین‌المللی به نتایج مثبت‌تری دست می‌یابیم.
 
رژه شناورهای تندرو و ناوچه های موشک‌انداز سپاه از مقابل جایگاه
 
در آخرین مرحله از روز نخست رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صدها فروند شناور تندرو و ده‌ها فروند ناوچه موشک انداز و 50 سامانه موشکی ساحل به دریا به صورت متحرک از مقابل جایگاه اصلی رزمایش رژه رفتند.
 

نهمین رزمایش پیامبر اعظم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محدوده تنگه هرمز در خلیج فارس در حال برگزاری است.

 

اخبار مرتبط

رزمایش ایران، روسیه و چین پیام مهمی برای غرب دارد

رزمایش دریایی مشترک ایران با ناوهای چین و روسیه

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ایران، چین و روسیه

1 نظر

ارسال نظر

capcha